آموزش سیستم‌های اعلام حریق, مطالب آموزشی

دتکتور حرارتی، بررسی عملکرد دتکتور حرارتی HEAT DETECTOR FUNCTION

دتکتور حرارتی – بررسی عمکرد

آتش متشکل از ۴ عامل از جمله:   1- ماده سوختنی ۲- اکسیژن ۳- حرارت ۴- واکنش شیمیایی می باشد، که به اصطلاح به این عوامل لوزی حریق نیز گفته می شود. سومین سرچشمه آتش حرارت است و یکی از راههای تشخیص حریق وجود گرما در یک منطقه می باشد. استفاده از این روش یعنی قرار دادن دتکتورهای حرارتی به چندین دهه قبل می رسد که می توان جهت اعلان وجود آتش از این عنصر استفاده کرد.

آتش یا حریق یک واکنش شیمیایی حرارت زا بوده که با حضور اکسیژن و حرارت در کنار مواد سوختنی تبدیل به دود، نور و حرارت می شود.

دتکتورهای حرارتی نسبت به گرما حساس می باشند و هنگامی که محیط تغییرات غیر معمول در مقابل حریق داشته باشد این دتکتور عمل می کند. دتکتور حرارتی از یک بی متال (دو نوار فلزی با جنس مختلف) تشکیل شده است. زمانی که گرما بر روی بیمتال اثر کند، گرما باعث نزدیک شدن کنتاکت ها به یکدیگر شده و باعث بسته شدن مدار داخلی سنسور شده و به این صورت باعث عملکرد دتکتور می شود. این دتکتورها بیشتر برای مکان هایی مانند آشپزخانه، پمپ خانه، موتورخانه و یا هر نقطه ای که شروع کننده آتش و تولید کننده گرما می باشد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.. این نوع دتکتور اصولا شامل دو نوع (ثابت و حساس به افزایش دما) می باشند.

۱- آشکارسازی در دمای ثابت (FIXED TEMPERATURE HEAT DETECTOR) : یکی از متداول ترین نوع از دتکتورهای حرارتی نوع ثابت م یباشد. هنگام وقوع آتش با افزایش دمای محیط به محض اینکه حرارت در اطراف سنسور به یک دمای معینی (به طور متداول ۵۸ درجه سانتیگراد) است رسید، این سنسور عمل کرده و اخطار آلارم را برای سیستم کنترل مرکزی اعلام می کند

۲- دتکتور حرارتی با نرخ تغییرات دما (RATE OF RISE HEAT DETECTOR): زمانی که دمای محیط تحت پوشش سنسور در بازه زمانی مشخص بیش از حد تعریف شده افزایش پیدا کند این آشکارساز عمل کرده و اخطار آلارم را به سیستم کنترل مرکزی اعلام می کند.

شرایط و محل نصب دتکتورهای حرارتی:

نظر به اینکه حرارت ناشی از حریق به فضای بالای فضای تحت حفاظت انتقال میابد، دتکتورهای حرارتی را معمولا زیر سقف اتاق ها و محل های مورد نظر نصب می‌کنند هر آشکارساز حرارتی نقطه‌ای با توجه به شرایط محل نصب (باز/بسته بودن فضا و تهویه طبیعی/مکانیکی) دارای سطح پوشش معینی است و در استانداردها حداکثر فاصلهٔ بین مراکزشان تعیین شده است. در این استانداردها همچنین برای فاصلهٔ بین آشکارساز تا دیوارها محدوده‌های معینی تعریف شده است.

نکاتی در مورد نصب دتکتور حرارتی:

به طور کلی در کلیه مناطق میتوان از دتکتور حرارتی استفاده کرد ولی این دتکتور ممکن است تمامی شرایط لازم جهت کشف حریق را نداشته باشد، در این صورت می بایست از دتکتورهای دیگر و یا دتکتور ترکیبی استفاده کرد.

  1. در محل هایی مانند آشپزخانه از دتکتورهای حرارتی با نرخ تغییر دما استفاده میشود.
  2. با توجه به NFPA 12 در مکان هایی که کاغذ و یا روزنامه و هر نقطه ای که تولیدات کاغذ و یا انبار کاغذ وجود دارد می بایست در هر قسمت(هر زون) حداقل یک دتکتور حرارتی نصب گردد.
  3. در هر قسمت از محل های پخت و پز می بایست دتکتور حرارتی نصب گردد. همچنین دتکتور حرارتی میبایست در قسمت های ورودی و خروجی هوا (داکت) با رعایت فاصله ۱۲ اینچ نصب گردند.
  4. در صورتی که سقف محل دارای تیرهای افقی یا تیرک بود، دتکتورهای حرارتی را می بایست در زیر این تیرک ها نصب کرد و نباید در بین این کانال ها قرار گیرند.

۵٫ در محل های مانند حمام و یا در نزدیکی ماشین های ظرفشویی و یا بخارشو ها که دارای رطوبت بالا می باشند نبایستی از دتکتور حرارتی استفاده کرد. و در صورت نصب حداقل ۳ متر از این تجهیزات می بایست فاصله داشته باشند.

۶٫ نباید در نزدیکی داکت های هوایی، فن، کولر که مانع رسیدن حرارت به دتکتور می شوند نصب کرد.

۷٫ در اتاق هایی که دمای محیطی آنها کمتر از ۰ درجه سانتی گراد و یا بالاتر از ۴۵-۵۰ درجه هستند نصب شوند.

۸٫ نباید در نزدیکی لامپ های فلورسنت که دارای نویزهای الکتریکی می باشند نصب شوند.

با توجه به استاندارد NFPA شرایط نصب دتکتور حرارتی به صورت زیر می باشد:

در سقف های با ارتفاع ۳ متر تا ۹٫۱ متر فضای تحت پوشش می بایست طبق جدول ذیل تغییر پیدا کند: (در وهله اول  می بایست پیشنهادات سازنده مورد بررسی قرار گرفته شود)

مشاهده می شود در صورتی که ارتفاع سقف در حدود ۵ متر باشد ضریب فاصله بین دتکتورهای حرارتی تقریبا ۰٫۸ متر می شود. همجنین قابل ذکر است که این مشخصات جهت دتکتورهایی با نرخ تغییرات و همچنین دتکتورهای حرارتی خطی قابل استناد نیستند.

معرفی چند دتکتور حرارتی

دتکتورهای زیر از نوع حرارتی می باشند، بهترین دتکتور حرارتی موجود در بازار دتکتور حرارتی شرکت esser با کد فنی ۸۰۲۱۷۱ و ۸۰۲۱۷۷ می باشد.

دتکتور حرارتی نوتی فایرNFXI-TDIFF Notifier A1R Rate of Rise & Fixed Heat Detector

دتکتور حرارتی ثابت ۵۸ درجه نوتی فایر با کدر فنیNFXI-TFIX58

دتکتور حرارتی ۷۸ درجه نوتی فایر notifire با کدر فنی NFXI-TFIX78

دتکتورحرارتی Hochiki هوچیکی آدرس پذیر با کد فنیATJ-EN

دتکتور حرارتی هوچیکی با کد فنیACB-EW