آموزش سیستم‌های اعلام حریق, مطالب آموزشی

دتکتورهای دودی لیزری aspirating

دتکتورهای دودی لیزری(aspirating) برای محیط هایی استفاده میشوند که نیاز به محافظت بیشتری دارند و از حساسیت بالایی برخوردارند مثل اتاق‌های سرور و با اتاق‌های کنترل. در این نوع از سیستم‌ها هوای محیط مورد مراقبت توسط لوله هایی که از دتکتور خارج میشود در هر لحظه نمونه برداری شده و با مکنده‌ی درون دتکتور به داخل محفظه لیزر(Laser Chamber) کشیده میشود در این هنگام هوای نمونه برداری شده به سرعت توسط لیزر بررسی شده و وجود کوچکترین ذرات دود در آن تشخیص داده میشود. با توجه به اینکه سطح آلارم در دتکتورهای دودی لیزری(aspirating)قابل تنظیم میباشد میتوان نسبت به حساسیت محیط تنظیم شده و بالاترین بازده را دریافت نمود. طراحی مربوط به دتکتورهای دودی لیزری(aspirating) طبق استاندارد NFPA 76 صورت میپذیرد. در زیر برخی از این موارد که در طراحی اهمیت بیشتری دارند را برای شما مطرح میکنیم:

  • دتکتورهای دودی لیزری(aspirating) با توجه به اندازه محیط و تعداد سوراخ‌های روی لوله‌ها به سه کلاس A و B و C تقسیم میشود. برای کلاس A، حداکثر زمان رسیدن دود از آخرین نقطه روی لوله به دتکتور ۶۰ ثانیه میباشد. این زمان در کلاس B به ۹۰ ثانیه و در کلاس C به ۱۲۰ ثانیه میرسد(ممکن است که این زمان به نظر زیاد بیاید اما جالب است که بدانید دتکتورهای دودی لیزری(aspirating) تا ۲ برابر دتکتورهای معمولی سریعتر عمل میکنند)
  • بیشترین تعداد سوراخ روی هر خط لوله در دتکتورهای دودی لیزری(aspirating) بسته به نوع دتکتور متفاوت است. مثلا برای دتکتورهای VESDA VLC 500 این تعداد ۲۰ عدد میباشد.
  • فضای تحت پوشش دتکتورهای دودی لیزری(aspirating) بسته به نوع دتکتور متفاوت است. مثلا برای دتکتورهای VESDA VLC 500 این فضا ۸۰۰ مترمربع میباشد.
  • سوراخ‌های روی لوله‌ها در دتکتورهای دودی لیزری(aspirating) باید به گونه‌ای ایجاد شوند که روی یک خط لوله حداکثر از هم ۸ متر فاصله داشته باشند. این سوراخ های روی دو خط لوله مجزا باید حداکثر ۱۰ متر فاصله داشته باشند.
  • سوراخ ها و یا همان Sample Pointها روی لوله‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که از هر نقطه در محیط تحت مراقبت حداکثر ۵ متر فاصله داشته باشد.
  • برای محیط‌هایی که لوله‌ها تحت جریان هوا قرار دارند باید لوله به گونه‌ای نصب شود که سوراخ‌ها با جریان هوا زاویه ایجاد نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد و یا طراحی و تامین این نوع از دتکتورها با حامی تجهیز تماس حاصل فرمایید.