آموزش سیستم‌های تشخیص نشت گاز, طراحی، اجرا، پیاده سازی سیستم های گازسنج, مطالب آموزشی

گازسنج های الکتروشیمیایی ، آشکارسازهای الکتروشیمیایی

(اطلاعات این مقاله حاصل تجربه متخصصان در پروژه های Gas detection system می باشد)

فصل اول : اطلاعات ایمنی

  • تمامی گازسنج های الکتروشیمیایی می بایست اکیدا بر اساس دستورالعملهایی بر اساس راهنمای شرکت تولید کننده و بر اساس هشدارها و برچسب های اطلاعاتی نصب شده بر روی دستگاه استفاده و نگهداری شوند.
  • درب محفظه آشکارساز هایی از نوع ضد آتش (Flame Proof) باید به محکمی بسته شود تا انرژی آشکارساز ایزوله شود، در غیر اینصورت امکان انفجار گازهای قابل اشتعال در محیط وجود دارد. قبل از باز کردن درب محفظه آشکارساز جهت انجام سرویس یا کالیبراسیون، اطمینان حاصل کنید که هوای اطراف عاری از هر گونه گاز یا بخارات قابل اشتعال باشد.
  • آشکارسازهای گازی برای ردیابی و سنجش گازها یا بخارات در هوا طراحی شده اند و نه برای محیطهای خنثی (Inert) یا محیطهایی که در آن اکسیژن کم باشد. آشکارسازهای گاز اکسیژن می توانند کمبود اکسیژن را در محیط اندازه گیری کنند.
  • سلولهای الکتروشیمیایی استفاده شده در نگارش های سمی یا اکسیژن آشکارسازها شامل مقدار کمی الکترولیت خورنده می باشند. اقدامات پیشگیرانه در زمان تعویض این سلول ها باید انجام شود تا الکترولیت داخل سلول با پوست یا چشم تماس پیدا نکند.
  • نگهداری و کالیبراسیون آشکارسازها می بایست تنها به وسیله افراد متخصص انجام پذیرد. (در صورت نیاز می توانید با حامی تجهیز تماس حاصل فرمایید.)
  • تنها از قطعات و لوازم یدکی اصلی ساخت کارخانه سازنده گازسنج ها می بایست جهت تعمیرات استفاده شود. تعویض قطعات ممکن است تاییدیه و گارانتی آشکارساز را باطل کند.

گازسنج های الکتروشیمیایی می بایست در مقابل تکان ها، لرزشهای شدید، تابش مستقیم نور خورشید در محیط های گرم که ممکن است دمای آشکارساز را بالاتر از حد مجاز ببرد و منجر به خرابی آن گردد محافظت شوند. 1xnx1

دسته بندی مناطق خطرناک:

بخش صفر(Zone 0)

  • محیطی که به عنوان بخش صفر دسته بندی می شود دارای غلظت قابل اشتعال / انفجاری از گازهای قابل اشتعال، بخارات یا مایع است که بطور دائم یا برای مدت طولانی در شرایط عادی فرایند وجود دارد. آشکارسازهای ایمن به ذات یا مناسب جهت استفاده در بخش صفر هستند. اگر به Zenner Barrier یا Galvanic Isolator متصل می شوند.

بخش یک (Zone 1)

  • محیطی که به عنوان بخش یک دسته بندی می شود احتمالا دارای غلظت قابل اشتعال/انفجاری از گازهای قابل اشتعال، بخارات یا مایع در شرایط عادی فرآیند است. آشکارسازهای ضد آتش مناسب برای استفاده در بخش یک می باشند. آشکارسازهای ایمن به ذات مناسب جهت استفاده در بخش یک مستند، اگر به Zenner Barrier یا Galvanic Isolator متصل شوند.

بخش دو (Zone 2)

  • محیطی که به عنوان بخش دو دسته بندی می شود احتمالا دارای غلظت قابل اشتعال / انفجاری از گازهای قابل اشتعال، بخارات یا مایع در شرایط عادی عملکرد نمی باشد. آشکارسازهای ضد آتش مناسب برای استفاده در بخش دو می باشند. آشکارسازهای ایمن به ذات مناسب جهت استفاده در بخش دو مستند، اگر به Zenner Barrier یا Galvanic Isolator متصل شوند.

توجه:

در آمریکای شمالی از واژه Division برای دسته بندی مناطق خطر استفاده می شود.که zone 0 و zone 1 عادل Devision 0 و Division 1 می باشد.

تحت قوانین اروپایی ATEX دسته بندی مناطق خطر با استفاده از واژه Category صورت می پذیرد که Zone 0 معادل Category 1، Zone 1 معادل Category 2 و zone 2 معادل category 2  می باشد.

مروری بر محصولات مختلف از کمپانی های مختلف:

شرکت های مختلف انواع گازسنج های الکتروشیمیایی را جهت ردیابی بازه بسیار وسیعی از گازهای سمی (Toxic Gas Detector) گازهای قابل اشتعال (Flammable Gas Detector) و اکسیژن را روانه بازار می کنند. این خانواده از گازسنج ها اصطلاحا ایمن به ذات (Flame Proof) و یا Explosion Proof بوده که بر اساس حسگر مورد درخواست مشتری به آنها تحویل داده می شود. نگارش های ایمن به ذات  مناسب جهت استفاده در مناطق (Zone) صفر، یک و دو می باشند اگر به Zenner Barrier یا Galvanic Isolator متصل شوند. نگارش های ضد آتش مناسب جهت استفاده در بخش یک و دو مناطق خطر می باشند.

جهت شناسایی نوع تایید به برچسب تاییدیه نصب شده بر روی محفظه آشکارساز و یا به کاتالوگ فنی آن محصول مراجعه فرمایید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات فنی مربوط به بخش الکتریکال یک گازسنج، لطفا اطلاعات زیر را در مورد دتکتور هانیول ملاحظه فرمایید:honeywell

این دتکتور که از نوع دتکتورهای XNX هانیول می باشد مناسب جهت استفاده در مناطقی با دسته بندی zone 1 می باشد. همچنی دارای تاییدیه های بین المللی از قبیل ATEX، EN و … را دارا می باشد.

همچنین علاوه بر کاتالوگ فنی با مشاهده برچسب تاییدیه روی محفظه آشکارساز می توان در مورد موارد استفاده آن دتکتور تصمیم گرفت. مانند دو گازسنج الکتروشیمیایی ذیل:

crowcon

برچسب تاییدیه آشکار ساز ضد آتش                                                بر چسب تاییدیه دتکتور ایمن به ذات

شرح دتکتورهای الکتروشیمیایی:

گازسنج های الکتروشیمیایی از یک ساختار یکسان و ماجولار برای آشکارسازی گازهای سمی و گازهای قابل اشتعال و گاز اکسیژن تشکیل شده است. این ساختار شامل ۵ جزء اصلی است: محفظه آشکار ساز(JUNCTION BOX)، درب محفظه آشکار ساز ( COVER, LID)، برد تقویت کننده/ترمینال آشکارساز (AMPLIFIER/TERMINAL PCB)، برد حسگر و نگهدارنده حسگر می باشد. این اجزا در شکل های ذیل نمایش داده شده اند:

honeywell

این دتکتورها معمولا با دارا بودن خروجی ۴-۲۰ میلی آمپر جهت ردیابی گازهای سمی یا قابل اشتعال و یا اکسیژن به گونه ای طراحی شده است که بازه وسیعی از گازها را زمانی که حسگر الکتروشیمیایی مناسب در آن ها قرار گیرد اندازه گیری نماید. این آشکارسازها معمولا می بایست دارای تاییدیه های EX و یا ATEX را جهت استفاده در بخش صفر، یک و دو مناطق خطر داشته باشند.

اتصالات الکتریکی به آشکارساز از طریق بلوک های ترمینال، تعبیه شده بر روی برد تقویت کننده که در شکل نمایش داده شده است برقرار می شود. برد تقویت کننده نیرو محرکه حسگر را تامین می کند و سیگنال حسگر را به سیگنال ۴-۲۰ میلی آمپر جهت انتقال به مرکز کنترل تبدیل می کند.

 

جهت حمایت از ما لطفا دیدگاه خود را وارد کنید.