آموزش سیستم‌های اعلام حریق, مطالب آموزشی

کابل ال اچ دی، LHD CABLE ،LINEAR HEAT DETECTOR

کابل ال اچ دی  LHD ( LINEAR HEAT DETECTOR ) و یا Linear Detection Wire

کابل LHD یا Linear Detection Wire از جمله متداول ترین سنسورهای حرارتی می باشد که در نقاطی که قابلیت نصب سنسورهای اعلام حریق با محدودیت نصب و یا عملکرد مواجه باشد و همچنین در نقاطی که استفاده از دیگر سنسورها به دلیل طول محل مورد نظر مقرون به صرفه نباشد استفاده میگردد. در ذیل به نمونه ای از محل های نصب این سنسور اشاره شده است:

  • مکان هایی با ارتفاع زیاد
  • در سقف های کاذب و کف های کاذب (False Floor & False Ceiling)
  • در سینی های کابل ( Cable Tray)
  • در تونل ها و خطوط مترو
  • در پارکینگ (car parking)
  • در مناطقی با گرد و خاک بالا و زباله زیاد
  •  

کابل های LHD معمولا از یک زوج به هم تابیده ( Twisted pair) که مقاومت کمی دارند تشکیل شده است. این کابل می بایست با یک مقاومت انتهای خط (end of line resistor) که بستگی به شرکت سازنده کابل و نوع پانل اعلام حریق دارد بسته شود.untitled

عملکرد کابل LHD به این صورت می باشد که در صورت قرار گرفتن در معرض حریق و یا افزایش حرارت باعث تغییر مقدار مقاومت کابل شده و با توجه به طول و همچنین زون بندی انجام شده، مرکز کنترل اعلام حریق توانایی ردیابی حریق در نقطه مورد نظر را دارد.

دتکتور LHD متشکل از دو قسمت می باشد:

  1. کابل LHD که از آن به عنوان حسگر و یا دتکتور نام برده می شود.

۲)سیستم اندازه­گیری دیجیتال INTERFACE UNIT که به عنوان پانل اندازه­ گیری و اعلام می­باشد.

با توجه به مقاومت کابل و مقاومت انتهای خط (EOL) و با در نظر داشتن طول مسیر این مقاومت مقدار مشخصی دارد. در صورت بروز حریق در هر نقطه ای از طول کابل، با از ­دست رفتن خاصیت عایق پلیمر حساس به افزایش گرما، در آن نقطه مورد نظر از سنسور تغییر مقاومتی رخ می­دهد که در نتیجه آن مقاومت کل مدار مورد نظر تغییر می­کند. تغییر مقاومت با توجه به محل حریق و با توجه به فرمول زیر تعیین می گردد.

R = rL/ A

که در آن r  مقاومت ویژه ماده، L  طول و A مساحت سطح مقطع است.  دتکتورهای حرارتی خطی با توجه به نوع، طول، قطر و مقاومت سیم و هم­چنین جنس پوشش­ها و غلاف­ها در دماهای مختلفی از ۵۸ تا ۲۶۰ درجه ­ی سانتی­گراد عمل می­کنند و برای متصل نمودن چند حلقه از آن­ها از ترمینال و پوشش­های عایقی مناسب ضد حریق استفاده می­کنند.

این نوع کابل ها می بایست توسط مهندسان و کارشناسان مربوطه نصب و اجرا گردند. در صورت نیاز می توانید با کارشناسان شرکت حامی تجهیز جهت مشاوره و راهنمایی تماس حاصل فرمایید.

در ذیل نمونه هایی از نصب کابل LHD نشان داده شده اند:

untitled-1

ویژگی های کابل LHD:

(مقرون به صرفه بودن و زمان پاسخگویی پایین Low cost and fast response
سازگار با انواع کنترل پانل های موجود در بازار User Friendly – with all Central Fire Alarm panels
برقراری ارتباط با مرکز کنترل اعلام حریق آدرس پذیر Connect to Central Alarm Panel address modules
Approved for up to 10.6 metres / 35 feet spacing
مقاومت پایین ۹۲٫۱ ohms / conductor / km maximum resistance
مانیتورینگ و مشاهده محل حریق و یا حرارت در تمامی طول کابل Continuous monitoring – 100% length of sensor
تاثیرات RFI  و EMC ندارند. Not affected by RFI or EMC
رنج دمایی بسیار بالا

دتکتور دیجیتال LHD :

 به دتکتورهای LHD از نوع دیجیتال قابلیت های بیشتری افزوده شده است. در این کابل ها در ساختمان داخلی کابل به جای موارد قبلی از فیبر نوری استفاده می شود که طول کابل را تا ۵ کیلومتر افزایش می­ دهد.  هنگامی که در یک نقطه از طول کابل، درجه حرارت بیشتر از محل­های دیگر می شود،که این عامل باعث شکست نور در کابل می شود. در این صورت پانل مرکزی زمان رفت و برگشت نور را محاسبه کرده و به محل دقیق حریق دست میابد.لازم به ذکر است در این نوع کابل ها دقت اندازه گیری بسیار بالا می باشد.

جهت دریافت خدمات مهندسی و یا دریافت قیمت لطفا با حامی تجهیز تماس حاصل فرمایید.