آموزش سیستم‌های تشخیص نشت گاز, مطالب آموزشی

کالیبراسیون گازسنج ها کالیبراسیون آشکارسازهای گاز

راه اندازی،کالیبراسیون و صفر کردن گازسنج های الکتروشیمیایی

هشدار بسیار جدی: قبل از هر گونه توضیحی در مورد کالیبراسیون گازسنج ها لازم می دانم براساس رعایت نکات ایمنی بگویم که قبل از انجام هر فعالیتی مطمئن شوید که تمام قواعد محلی یا دستور العمل ها و قوانین سایت را رعایت می کنید. هیچگاه سعی در باز کردن آشکارساز یا محفظه آن در صورت حضور گازهای قابل اشتعال نکنید. اطمینان حاصل کنید که مرکز کنترل مرتبط غیر فعال ( Inhibit) شده باشد تا از بروز هشدارهای کاذب جلوگیری شود. 

به طور کلی راه اندازی گازسنج ها می بایست توسط نفرات آموزش دیده از همان برند انجام پذیرد که این نفرات به طور مرسوم دارای Certificate از شرکت آموزش دیده می باشند. در ذیل به توضیحات کلی مرتبط با راه اندازی گازسنج ها که متداول و مرسوم می باشد اشاره شده است.

روش راه اندازی و کالیبراسیون گازسنج های الکتروشیمیایی

جهت راه اندازی آشکازسازهای گازی به صورت زیر عمل می نماییم:

  1. درب محفظه آشکارساز را بسته به نوع برند باز کنید. بسیاری از آشکارسازها دارای درب پیچی که خلاف عقربه های ساعت باز می شوند دارند که در این صورت حتما می بایست پیچ نگهدارنده (Grub screw) را شل کرده باشید بعضی دیگر از گازسنج ها دارای محفظه های آلنی می باشند.
  2. کلیه اتصالات از قبیل کابل پاور و کابل سیگنال را بازرسی کنید و مطمئن شوید که کانکشن به صورت صحیح انجام شده باشد. در صورت صحیح بودن کانکشن معمولا یک ال ای دی سبز رنگ با ریتم خاصی روشن خواهد شد.همچنین مطمئن شوید که ارت ترنسمیتر به Clean earth و یا ارت ابزار دقیق instrument earth متصل شده باشد.
  3. پاور دستگاه را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید که بر اساس کاتالوگ دستگاه مقدار ولتاژ همان مقداری است که کارخانه سازنده پیشنهاد کرده است. (معمولا ولتاژ تغذیه ۱۲ تا ۳۰ ولت می باشد)
  4. با توجه به نوع حسگر، آشکار ساز گاز را برای مدتی رها کنید تا پایدار گردد.
  5. یک آمپر متر را به صورت سری به سیم سیگنال متصل کنید، سپس مقادیر گازسنج را در حالتی که در نقطه صفر(۴میلی آمپر) و همچنین مقیاس کامل(۲۰میلی آمپر)  قرار دارد مشاهده کنید و مطمئن شوید که دتکتور نرمال است. در این حالت می توانید مقادیر خوانده شده در مولتی متر را با کنترل پانل اصلی مقایسه و مورد بازدید قرار دهید. در صورتی که گازسنج مقادیری به غیر از مقادیر متناسب را نشان دهد این گازسنج نیاز به کالیبراسیون دارد. شما می توانید جهت کالیبراسیون با شرکت حامی تجهیز تماس حاصل نمایید.
%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86

کالیبراسیون گازسنج ها

صفر کردن آشکار ساز:

الف) جهت صفر کردن آشکار سازهای گازی مدل قدیمی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اطمینان حاصل کنید که در هوای تمیز و عاری از هر گونه گاز هستید سپس پیچ مربوط به zero که بر روی برد تقویت کننده قرار دارد تنظیم کنید تا ولت متر مقدار صفر میلی آمپر را نشان دهد.
  2. مطمئن شوید که مرکز کنترل گازسنج ها مقدار صفر را نشان دهد.

ب) جهت صفر کردن آشکار سازهای جدید:

در این نوع آشکار سازها مراحل صفر کردن به سادگی توسط نرم افزار های مرتبط که توسط شرکت های سازنده در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد میسر می گردد. در این نوع گازسنج ها با اتصال ترنسمیتر به کامپیوتر و یا Hand held programmer و برقراری Zero gas به ترنسمیتر به راحتی با فشردن دکمه ی call / zero این کار انجام می پذیر.

کالیبراسیون گازسنج ها:

کالیبراسیون گازسنج های هر شرکت دارای مراحل تعریف شده و نیاز به ابزارهای مخصوص دارد از این رو مطالعه دقیق دستورالعمل هر شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین کالیبراسیون گازسنج ها به دلیل شرایط ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می بایست توسط کارشناسان آموزش دیده انجام پذیرد.به طور معمول کالیبراسیون گازسنج ها می بایست با گازهای مخصوص همان گاز صورت پذیرد  به عنوان مثال جهت کالیبراسیون گازسنجهای متان می بایست از کپسول های محتوی متان استفاده کرد این کپسول ها در ابعاد گوناگون و با احجام مختلف وجود دارند.

%da%af%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86

کالیبراسیون گازسنج ها

کالیبراسیون گازسنج های الکتروشیمیایی قدیمی معمولا به صورت زیر میباشد:

  1. گاز کالیبره (غلظت گاز کالیبراسیون می بایست نصف بازه اندازه گیری سنسور باشد) را با نرخ جریان(Flow rate)  ۰٫۵ تا ۱ لیتر بر دقیقه با استفاده از مبدل جریان(gas flow adaptor) اعمال کنید. جهت تهیه گازهای کالیبراسیون می توانید با شرکت حامی تجهیز رایان تماس حاصل کنید.

۲٫ اجازه دهید مقدار خوانده شده توسط مولتی متر پایدار شده و سپس پیچ cal یا Zero و یا هر نام دیگری را تنظیم کنید تا آمپر متر مقدار مناسب را بخواند. برای محاسبه مقداری که می بایست توسط آمپر متر خوانده شود می بایست از تناسب استفاده کرد. با این فرض که مقدار صفر سنسور سیگنال ۴ میلی آمپر و مقیاس کامل آن ۲۰ میلی آمپر می باشد. با اتمام این مرحله به طور معمول گازسنج کالیبره میگردد.

hand-held-programmer

کالیبراسیون گازسنج ها

کالیبراسیون گازسنج ها جدید الکتروشیمیایی به طور معمول دارای مانیتور (Indicator) و همچنین دارای برنامه جداگانه ای بر روی خود گازسنج جهت کالیبراسیون و صفر کردن گازسنج وجود دارد. تمامی مراحل کالیبراسیون در این دستگاه ها نیز به صورت موارد ذکر شده می باشد تنها با این تفاوت که اندازه گیری جریان و ولتاژ در این حالت در خود ترانسمیتر اندازه گیری شده و تنها کاربر می بایست در صورت ثابت ماندن مقدار گاز خوانده شده توسط گازسنج منوی مربوط به اتمام کالیبراسیون را فشار دهد.

جهت کالیبراسیون گازسنج ها IR می بایست توسط نرم افزار مربوطه ویا Hand Held programmer به ترنسمیتر متصل شده و با وارد کردن گاز کالیبراسیون و دنبار کردن دستورالعمل برند مربوطه این کالیبراسیون این گازسنج ها را انجام داد.

جهت تهیه برنامه و تجهیزات مربوط به کالیبراسیون گازسنج ها با شرکت حامی تجهیز تماس حاصل فرمایید.