آموزش سیستم‌های اطفای حریق, مطالب آموزشی

سیستم اطفا حریق CO2

سیستم اطفا حریق گازی CO2 (دی اکسید کربن) جهت اطفا حریق مکانهای با ریسک حریق بالا که در آن نفرات حضور ندارند مناسب می باشد. از این سیستم بیشتر در مکانهایی که جریان برق و یا کابل های برق وجود دارند بیشتر استفاده میگردد. کد استاندارد NFPA12 یکی از رایج ترین استانداردها در زمینه طراحی سیستم اطفاحریق گازی CO2 می باشد. طراحی سیستم CO2 به دو صورت TOTALL FLOODING و LOCAL APPLICATION استفاده میگردد که اولی به منظور پوشش یک فضا و دومی به صورت موردی بر روی تجهیزات و یا مکانهایی که دارای ریسک حریق بالا دارند استفاده میگردد. لازم به ذکر است که سیستم اطفاحریق CO2 تنها سیستم اطفاحریق می باشد که می تواند به صورت LOCAL APPLICATION مورد استفاده قرار گیرد. سیستم اطفا حریق گازی CO2 (دی اکسید کربن) با کم کردن سطح اکسیژن و بالا بردن غلظت دی اکسید کربن باعث اطفا حریق می شود. این سیستم بر روی کلاس های حریق B,C مطابق با استاندارد NFPA اثر مطلوب تری داشته و در صورت استفاده در کلاس A می بایست CONCENTRATION گاز بالاتر محاسبه گردد.

سیستم اطفا حریق CO2 به صورت ۲ فازی بوده به گونه ای که در کپسول به صورت مایع شارژ شده و در هنگام تخلیه به گاز تبدیل میشود. 

از مزایای مهم سیستم اطفا حریق CO2 می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. نارسانا بودن
  2. ارزان بودن سیستم اطفا حریق گازی CO2 (دی اکسید کربن)
  3. در دسترس بودن
  4. عدم آسیب رساندن به تجهیزات الکتریکی در هنگام تخلیه
  5. سرعت تخلیه بالا
  6. سازگار با محیط زیست
  7. سهولت در شارژ مجدد

مناطقی که سیستم اطفا حریق CO2 در آنها بیشتر استفاده میگردد عبارت اند از:

مخازن و مایعات، اتاق های پست برق نظیر ITRها و SUBSTATIONها، اتاق های رنگ، مخازن نفت، موتورخانه ها، انبارهای تسلیحاتی و …

شرکت حامی تجهیز پایا آماده مشاوره و تامین و اجرای سیستم اطفاحریق CO2 با استاندارد های UL,FM, VDS می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =